#43 Tromsø – Stamsund (Hurtigruten #2)

Lækker mad og ‘hike’ på Lofoten

Endnu en slapper-dag på Hurtigruten – en hel ny hverdag i forhold til de 40 dage på cyklen mod Nordkap.

Under sejladsen i dag blæste det en hel del, som også gjorde at flere udflugter blev afslyst, og at nogle havne blev sprunget over, da det ikke var sikkert at lægge til kaj. Heldigvis blev vandreturen på Lofoten, som Jakob havde tilmeldt sig, ikke aflyst, så da vi, lige efter aftensmaden, lagde til kaj i Svolvær, hoppede Jakob på en bus sammen med omkring 20-40 andre fra færgen. Udover vandreturen indeholdte turen også en guidet bustur ud til hvor vi skulle vandre fra. Efter gåturen kom vi på bussen igen, og fik fortalt endnu flere historier/fakta omkring Lofoten.

Både på færgen og Jakobs tur på Lofoten kom vi forbi mange af de steder, hvor vi havde cyklet. Det var en sjov måde at blive mindet omkring disse dage ved bare at se vejene/broerne, og så nærmest kunne huske hele den dag; hvor vi cyklede fra, hvad vi oplevede på vejen og hvor vi slog lejr.

På et tidspunkt sejlede vi under en bro ved byen Stokmarknes. På denne bro stod vi dag 24, hvor sejlede en Hurtigruten-færge under os (se billeder her under):

Billede af Hurtigrutens færge, Polarlys. Dette tog vi d. 24. juli, hvor vi snakkede om at vi også glædede os til den del af turen – bemærk lige hvor godt der også var. Indlægget for den dag kan læses her.
Og her er vi så! Kasper med broen i baggrunden, hvor forrige billede blev taget fra.

Jakobs vandretur fulgte den gamle vej over et bjerg, hvor der nu er blevet lavet en tunnel i gennem. Denne tunnel cyklede vi gennem, og var faktisk en af Norges dyreste tunneller at bygge. På åbningsdagen styrtede det første “udkast” sammen, så man blev derfor nødt til at bygge en hel ny, som så gjorde at det blev så dyrt.

I morgen står ikke rigtig på noget for vores vedkommende. Vejret skulle ikke blive specielt godt, så vi bevæger os nok kun ud af vores mørke indvendige kahyt når der er mad.